رای درک اینکه یک راهبرد مؤثر برای هدیه دادن چیست باید به این نکته فکر کرد که چه چیزی نیست!
ابتدا باید بین هدیه شرکتی دادن و برنامهای که بر پایه محرک و پاداش است، تمایز قایل شد. هر چند که انواع گیرندگان برای دریافت هدیه و محرک همانند یکدیگرند، اما از دو جنبه عملی و استراتژیک با یکدیگر تفاوت دارند. محرکها، پاداشهایی هستند برای اینکه سطوح فعالیتی مشخصی را دامن بزنند، مانند برنامههای ایمنی، اما هدایا برای دامن زدن به یک تبادل مشخص بین گیرنده و دهنده طراحی نمیشوند. گیرنده هدیه در واقع به تعقیب پیشبینی یک اجرت نیست، اما محرکها چنین کارکردی دارند.
در واقع، اینکه هدیه و محرک دو پدیده یکسان شمرده شوند، محتمل است و این توقع هم هستی دارد که شما به پیگیری استحصال از هر گونه سرمایهگذاری احتمالی باشید، اکثر هدیهدهندگان به دنبال این امر هستند که به نحوی از انحا، گیرنده هدیه را تحریک کنند. اما باید بسیار محتاط باشید. نه مشتری و نه کارمند هیچکدام نباید دانستن کنند دارند رشوه میگیرند، چرا که بروز چنین احساسی نهتنها سودمند نیست بلکه مخرب هم هست.
به هدیه دادن بهصورت یک فرایند ناچیز ولی ابدیت برای مناسباتسازی نگاه کنید و رهنمودهای زیر را بهکار بندید:
اخلاق هدیه دادن
همیشه پیش از دادن هر هدیهای به این نکته پروا کنید که هدیهدهنده و هدیهگیرنده، هر دو در باره هدیه دارای ت و برنامه باشند. یکی از افراطها در این زمینه، طرد و حذف هر نوع ت بر پایه هدیه دادن بود که در دهه 1980 اتفاق افتاد و آن هم به خاطر رسواییهایی بود که در این گویه بروز کرد.
رفتار مناسبتر در این زمینه، اعمال ت در باره سقف هدایا و یا اعمال ت در مورد شرایط هدیه دادن است.
همیشه از هدیهگیرنده بپرسید که آیا هیچ ت یا مرامنامهای در زمینه پاسخ هدیه تبلیغاتی دارد یا خیر و سپس براساس آن عمل کنید.
چند توصیه
- دادن هدیه در جریان مزایده یا مناقصه یک <نه> قطعی است. حتی اگر مزایده و مناقصه در جریان یک تعطیلی یا فراخور ویژه برگزار میشود مفتوح هم از دادن هدیه خودداری کنید.
- دادن چیزهای لوکس مانند بلیت سفرهای گرانقیمت یا ماشین جزو موارد نامناسب است.
- حتی اگر در شرایطی هستید که منعی برای هدیه دادن وجود ندارد و مقرراتی هم در این زمینه نیست، فرمان ندهید که هدیه دادن دانستن نامناسبی به هستی آورد، هر اقدامی از این دست میتواند به تخریب مناسبات شما با دیگران منجر شود.
آداب هدیه دادن
آداب هدیه دادن به نحوی از انحا یک نوع هنر به حساب میآید. موارد پایین را رعایت کنید.
تناسب هدیه: زیاد مراقب باشید که هدیهای که میدهید متناسب با رابطه شما با هدیهگیرنده باشد. این امر نه به حجم و ابعاد قرارداد یا معاملهای که اتمام دادهاید وابسته است و نه به میزان وقتی که برای گیرنده گذاشتهاید، بلکه به میزان نزدیکی روابط، وابسته است. فواصل هدیه دادن را هم از نظ ر مناسبتها و تعطیلیها در نظر بگیرید و تکرار باید کرد که کاری نکنید که دریافتن رشوه اخذ قبل بیاید.
تشخص هدیه:
اینکه یک هدیه حائز تشخص باشد، نکتهای عالی است. مهم این است که هدیه، بازتابدهندهای از شخصیت و علایق گیرنده آن باشد. اگر این ویژگیها در هدیه لحاظ شود، گیرنده هدیه بهطور حتم پرماسیدن احسان نسبت به گرفتن آن خواهد داشت.
زمان هدیه:
علیالقاعده، بهترین زمانها برای هدیه دادن، همان تعطیلات هستند. زمان تولد ممکن است جالب نباشد چون هدیهگیرنده متوجه میشود که شما مبتلا زحمت شدهاید و اطلاعاتی را در باره او بهدست آوردهاید.
سالگرد یک کار یا سالگرد وقتی که شما با هدیهگیرنده وارد یک مرحله تجاری جدید شدهاید هم، جزو مواقع پسندیده برای هدیه دادن است.
زمانی که آغازی برای یک چشم وهمچشمی معنادار بوده هم جزو مواقع پسندیده به شمار میآید.
ارایه هدیه:
آمادهسازی هدیه هم روش ها خاص خویش را دارد. به کاغذ هدیه پروا کنید و کوشش کنید با دست خودتان چیزی بنویسید. پیامی هم که مینویسید باید حس نکویی را به هدیهگیرنده انتقال دهد.
اگر بر پایه یک فراخور شخصی هدیه میدهید، پست کردن هدیه به آدرس خانه هدیهگیرنده هم حس احسان دارد.
نام و لوگوی شرکت:
نام و لوگوی شرکت را بر روی هدیه داشته باشیم یا نداشته باشیم. این یک جستار مهم است.
اگر نام و لوگوی شرکت بر روی هدیه باشد، مرز در اذهان میماند و بهخصوص اگر هدیه ما کاربردی بوده و در درازا روز هم باره بهرهگیری قرار گیرد، طبعاً از نظر در ذهن ماندن، مؤثرتر هم خواهد بود. اما یادتان باشد که در این گونه هدیه دادن باید مراقب تبلیغ آشکار هم بود. پس باید کوشید موضوع را کاملاً شخصی کرده و هدیه را به نوعی طراحی کرد که تصور مخصوص هدیهگیرنده طراحی شده است.
چه گونه هدایایی؟
شرکتها برای تبلیغ خویش میتوانند از هزاران گونه هدیه استفاده کنند. نگاهی به موافقان و مخالفان در برخی از موارد حایز اهمیت است:
اقلام خوراکی:
اقلام خوراکی جزو رایجترین هدایای شرکتها هستند که بسیار خوب طراحی میشوند و حتی قابل بردن به منزل نیز هستند. اگر میخواهید به قلبها و مغزها از طریق معدهها دست پیدا کنید! باید زیاد هوشمندانه و مبتکرانه عمل کنید. ضمناً مواظب باشید که هدیهگیرنده موردنظرتان خامخوار نباشد!
اقلام دفتری:
جامدادی و وسایل رومیزی سایر جزو هدایای تبلیغاتی شرکتها هستند که کاربردهای فراوانی هم دارند. باز هم مراقب باشید. یک خودنویس عالی گرانقیمت با گونه ارزان آن تفاوت بسیاری دارد. حواستان باشد که مقولاتی از این قبیل باید با دکور اطاق و منش فرد مورد نظرتان جور باشد تا حالت استراتژیک به خویش بگیرد.
بلیت برای مسابقات ورزشی و هنری:
تهیه بلیت به عنوان هدیه بهخصوص برای مسابقات و برنامههایی که بلیت آنها راحت بهدست نمیآید، یک رویداد زیاد تأثیرگذار است. البته باید ترجیحات هدیهگیرنده را در زمینههای موردنظر در عقیده گرفت.
درباره این سایت