عصر روز یکشنبه ۲۵ شهریور ماه «دیجیکالا» در مراسمی با حضور فعالان بازار آنلاین و نمایندگان کسب و کارهای اینترنتی به معرفی جدیدترین پلتفرم بازاریابی آنلاین خود پرداخت. در این مراسم که در محل هتل هما برگزار میشد، سیستم همکاری در فروش یا Affiliate Marketing دیجیکالا به صورت رسمی به همگان معرفی شد.
سیستم بازاریابی به شیوه همکاری در فروش، شیوهای است که بزرگترین کسب و کارهای اینترنتی در جهان به سراغ آن رفتهاند و این شیوه را به عنوان بخشی از فرآیند بازاریابی آنلاین خود در پیش گرفتهاند. در این نوع از بازاریابی شخص سومی به جز فروشنده و خریدار به عنوان همکار در فروش وارد عمل میشود. این فرد میتواند جزو صاحبان وبسایتها، کانالهای تلگرامی یا حتی صفحات پرمخاطب در شبکههای اجتماعی باشند که با تبلیغ یا معرفی کالاهای دیجیکالا، مخاطبان خود را به فروشگاه دیجیکالا فرستاده و در ازای فروش کالا، از دیجی کالا کمیسیون دریافت کنند.
در ابتدای این مراسم «حمید محمدی» مدیرعامل دیجیکالا به ارائه توضیحاتی در خصوص مسیری که دیجیکالا طی کرد تا به ایده استفاده از این شیوه از بازاریابی برسد، پرداخت. او با اشاره به این که دیجیکالا در سالهای اخیر با اضافه کردن محصولات غیرالکترونیک، مد و فشن و مواد سوپرمارکتی به یک فروشگاه آنلاین که تمام نیازهای کاربرانش را برطرف میکند تبدیل شده افزود: با اضافه شدن دسته موادغذایی تند مصرف گروههای کالایی که یک فروشگاه آنلاین میتواند داشته باشد تکمیل میشود. در این مرحله باید تنوع محصولات هر دسته بیشتر و بیشتر شود تا کاربران به تمام چیزهایی که نیاز دارند در این فروشگاه آنلاین دست پیدا کنند.
راهحل دیجیکالا برای دستیابی به تنوع محصولی شامل صدها کالا استفاده از مدل مارکت پلیس بود که از سال مدیران این شرکت گذشته به شکل جدی روی آن تمرکز کرده بودند. به گفته محمدی با پیاده سازی طرح مارکت پلیس در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار فروشنده کالاهای خود را روی دیجیکالا به فروش میرسانند و به این ترتیب تعداد کالاهای سایت به نیم میلیون کالای متنوع رسیده است و پیشبینی میشود تا آخر سال به عدد یک میلیون کالا برسد.
در این مرحله این سوال مطرح میشود که چگونه میتوان این زنجیره ارزش را گسترش داد؟ بازاریابی برای این حجم از محصولات متنوع بسیار دشوار و حتی ناممکن است. دیجیکالا برای کامل کردن این حلقه به استفاده از الگوی Affiliate Marketing روی آورد. در این روش دیجیکالا برای بازاریابی و معرفی کالاهای موجود در این فروشگاه به سراغ تولیدکنندگان محتوا در پلتفرمهای مختلف میرود. به گفته محمدی در حال حاضر جاهایی وجود دارد که برخی از کالاهای دیجیکالا را حتی بهتر از خود دیجیکالا میتوانند بفروشند و دیجیکالا قصد دارد از این پتانسیل بهره ببرد.
این مدل بازاریابی که محمدی از آن با عنوان «برد-برد به معنای واقعی» یاد کرد سه بخش اصلی دارد:
درباره این سایت